Cum ne afectează lipsa luminii naturale și câteva sfaturi

0

De la finele lui septembrie, până la începutul lui aprilie, una dintre cele mai mari probleme, cel puțin pentru unii dintre noi, este lipsa luminii naturale.

Deseori nu sesizăm disconfortul pe care îl produce faptul că ne trezim pe întuneric, și aprindem foarte devreme lumina în casă. Din ce în ce mai devreme. Momentul cel maxim este în 22 decembrie când avem cea mai lungă noapte din an, la solstițiul de iarnă. Partea bună este că la sfârșitul lui iauuarie ziua câștiga deja, comparativ cu finalul lui decembrie, ceva mai mult de o oră în plus.

De ce și cum ne afectează lipsa luminii naturale?

Lumina solară este cea care ne ajută să ne reglăm ceasul biologic al organismului și implicit ritmul activităților cotidiene. Ea contribuie și la sintetizarea vitaminei D, atât de necesară în organism pentru sistemul osos, imunitate și tonus psihic. Zile scurte înseamnă mai puțină vitamină D sintetizată, deoarece pentru acest proces depinde de cantitatea de lumină la care este expusă pielea.

Lipsa luminii produce oboseală, somnolență chiar și la primele ore ale dimineții, lipsă de rezistență la stres, irascibilitate, apetit dezechilibrat (fie crescut în special față de dulciuri, fie mult diminuat), dureri de cap, insomnii  și la cei cu tendițe depresive, problemele se acutizează. Aceasta deoarece lumina solară este decisivă și pentru secreția de melatonină (ce crește odată cu lăsarea întunericului), hormon ce influențează starea emoțională și somnul.

lipsa luminii naturale

Cum se poate compensa lipsa luminii naturale?

Exită metode care pot compensa, măcar parțial, lipsa luminii naturale, deși impactul asupra organismului nu este identic.

  1. Iluminarea artificială este esențială în orice cameră, în special în cele cărora le lipsește multă lumină naturală. O soluție o reprezintă becurile cu spectru complet (sunt concepute pentru a simula lumina zilei). Acestea au o lumină caldă, moale foarte plăcută.
  2. O altă soluție care funționează destul de bine sunt accesoriile colorate. Indiferent de stilul decorului și de culorile din casă sau dintr-o cameră alege pături, huse sau alte detalii colorate intens în: galben, portocaliu, verde deschis și albastru deschis. Sunt culori care prin lungimea lor de unda, compensează lipsa luminii naturale și aduc aceea stare de confort specifică zilelor însorite. În replică, evită culorile închise și alege mereu nunațe pastelate și vii.
  3. Plantele verzi sunt un detaliu esențial. Sunt extrem de plăcute ochiului, au capacități benefice multiple, de la emiterea de ioni negativi la menținerea unei umidități corecte  în camere. Mai mult, lumina verde (culoare verde) are lungimea de undă cea mai mică, iar efortul receptorilor din ochi pentru a o percepe este minim. Culoarea verde relaxează, fiind una dintre nuanțele care au capacitatea de a reduce stresul și de a echilibra, în bună măsură, absența luminii naturale.
  4. Renunță la perdele și draperii grele. Lasă lumina naturală, atâta câtă există să intre în casă. Un truc bun este acela de a îndulcii lumina naturală din perioada rece din an, care este intens albă, rece. Cum poți face asta? Cu perdele foarte subțiri colorate în nunațe calde sau lăsând chiar și ziua un bec aprins în casă. Este important ca acesta să aibă o putere mică și un abajur galben sau portocaliu. Va colora în felul acesta lumina crudă a zilelor de iarna și va face atmosfera din casă extrem de plăcută.
  5. La toate acestea adaugă exercii fizice, plimbări în aer liber, chiar și în zile înnorate, un consum moderat, dar constant de  de ciocolată neagră și banane. Se mai poate face terapie cu lumină, pentru care sunt necesare lămpi sau alte aparate medicale.

Fiecare zi cu soare, din sezonul rece, trebuie să fie o sărbătoare, iar în aceste zile însorite este util să stăm afară, cel puțin 60 de minute, dacă nu se poate mai mult.

Citeste si:

Text: Otilia Ignat/ sursa foto: unsplash

Comentarii Facebook

comentarii

Leave A Reply