Viena, orașul cu 1.000 de fețe (II)

Știu că mulți cititori v-au scris despre Viena, dar acest oraș este precum un diamant cu o mie de fațete. Și fiecare fațetă creează o impresie unică.
Caută și prima parte a articolului!
Am ajuns în parcul în care se înalță semeț Turnul Dunării. Acesta are 252 m, cu o punte de observație la 150 de m. Liftul ne-a dus până la platforma de observație uluitor de repede. Sus bătea vântul tare, așa că ne-am refugiat în restaurant. O experiență uluitoare, restaurantul se învârtea în jurul axului turnului permițându-ți să admiri toate cartierele Vienei. Sub noi, oamenii păreau niște furnicuțe. Ne-am continuat periplul în acea zi și în următoarele vizitând muzee.
Muzeul Albertina (constituit pe baza colecției de artă a ducelui Albert din secolul al XVIII-lea) adăpostește peste 65.000 de desene, peste un milion de printuri vechi, dar și lucrări de grafică modernă. Din păcate pentru noi, în momentul în care l-am vizitat o parte era în renovare, așa că nu ne-am putut bucura de el în toată splendoarea sa.

Foto: arhiva personală
Cele două muzee surori gemene – Muzeul de Istorie a Artei și Muzeul de Istorie a Naturii – au fost inaugurate în anul 1891. Ele se află unul în fața celuilalt în Piața Maria Tereza și au exterioarele asemănătoare. Am petrecut patru ore la Muzeul de Istorie a Artei unde am admirat lucrări ale unor mari pictori, sarcofage din Egiptul Antic, sculpturi grecești, mozaicuri romane. O incursiune în istoria omenirii care a valorat la fel de mult ca teoria de la orele de istorie din școală. La Muzeul de Istorie a Naturii am stat chiar mai mult, pentru că erau atâtea curiozități încât nu ne înduram să plecăm. Am văzut meteoriți căzuți pe Pământ, bucăți imense de ametist, animale mari împăiate (elefanți, girafe, lei de mare, urși polari), schelete de dinozaur, buchetul de flori făcut din pietre prețioase al împărătesei Maria Tereza, mumii etc. Pe un perete, un calculator simula planeta Pământ la formarea ei, așezarea continentelor în prezent, dar și modul în care vor fi ele dispuse peste zeci de mii de ani ca urmare a deplasării lor. În altă sală, vreo 15 preșcolari apăsau pe rând cu putere o manetă pentru a face să izbucnească un vulcan, în aplauzele tuturor.
În Viena, fiecare clădire din Centrul istoric este un muzeu în sine. Am vizitat Opera de Stat, o clădire sobră pe dinafară, dar ale cărei statui și decorațiuni interioare trezesc admirația. Parlamentul austriac și Primăria din Viena (Rathaus) impresionează și ele prin măreție, prin stilul arhitectonic folosit și prin atenția acordată detaliilor. Primăria din Viena a fost construită în stil gotic, cu un turn asemănător cu cel al catedralelor gotice.
În peregrinările noastre ne-au ieșit în cale Biserica Sf. Petru, cu o cupolă impresionantă, Palatul Hofburg, Biblioteca Națională a Austriei, Biserica Malteză și Biserica Sf. Carl, interesantă prin faptul că reunește elemente din Grecia Antică, Roma Antică și barocul contemporan vienez. Încă din depărtare ies în evidență cele două coloane frontale inspirate din Coloana lui Traian din Roma. Într-una din zile, rătăcind pe niște străduțe înguste, am dat întâmplător peste casa lui W. A. Mozart din Viena. El a locuit propriu-zis într-un apartament de la etajul I, dar astăzi întreaga clădire îi este dedicată.
Desigur, nu poți să vizitezi Viena fără să vizitezi Stephansdom sau Catedrala Sf. Ștefan, unul dintre obiectivele emblematice ale orașului. Construcția începută în secolul al XII-lea a fost terminată abia în 1433. Catedrala este foarte ușor de recunoscut prin țiglele sale colorate, ce amintesc de un diamant. Stephansdom are patru turnuri, cele mai cunoscute fiind Turnul de Nord și Turnul de Sud. Un lift te poartă până sus, în Turnul de  Nord, de unde, de pe o terasă, poți observa până departe clădirile Vienei, inclusiv roata parcului Prater. Ar mai fi fost multe de văzut, dar sper să revin la Viena!