Somn ușor, fără insomnie!

0

Rodica Pușcașu, Suceava
Dragi cititori,
Unde sunt nopțile liniștite în care organismul se odihnește pe deplin? În ultima vreme, tot mai mulți oameni, cu vârste variate, se plâng de insomnie.
Aud tot mai mulți prieteni, tot mai multe rude plângându-se că nu au avut un somn liniștit, că nu mai dau randament la serviciu, că se trezesc după doar o oră sau două de somn, neputând să-și reia odihna. Dacă în urmă cu mulți ani îi auzeam numai pe bătrâni spunând că nu se mai pot bucura de un somn liniștit, acum vârsta la care Moșul Ene uită să vină, este foarte variată. Tinerii nu pot dormi, fie din cauza unor afecțiuni fizice, fie pentru că sunt mult prea preocupați de viața cotidiană, cu tot ceea ce oferă ea.
Așadar, stresul – cel care nu aduce nimic bun, lovește și în liniște, afectând nu doar starea fizică, ci și pe cea psihică. Din păcate, foarte mulți oameni aleargă în farmacii, în căutarea pilulelor care să le readucă liniștea și încet, încet devin dependenți de ele. Dar dependența nu este singura problemă pe care o ridică aceste pilule. Unele au efecte secundare care se dovedesc a fi extrem de nocive în timp, altele duc la depresii. Și atunci, cea mai bună cale de a combate insomnia este aceea de a folosi metode cât mai naturale. Există foarte multe ceaiuri cu efecte foarte bune, cum ar fi ceaiul de mușețel,roinița, passiflora. Dacă acest ceai este îndulcit cu o linguriță de miere de albine, atunci efectul este garantat.
Pe lângă acestea, este important ca persoana ce suferă de insomnie să își analizeze puțin viața. Există factori care influențează somnul… în sensul negativ, cum ar fi: consumul de alcool, fumatul, lipsa mișcării, consumul de alimente greu digerabile și la ore foarte târzii. Cu alte cuvinte, stilul de viață dezordonat are efecte dezastruoase asupra sănătății, fie ea fizică sau psihică. Pentru că multe dintre cunoștințele mele au apelat la numeroase remedii care să le ajute să își recapete somnul liniștit, vă împărtășesc și eu câteva dintre acestea.
De efect s-au dovedit băile calde (atenție, calde, nu fierbinți) cu apă în care ați adăugat un spumant cu aromă de levănțică (levănțica este cunoscută pentru efectele sale de calmare), un masaj cu un ulei antistres (și aici știu că există produse românești care fac adevărate minuni, ajutând nu doar la alungarea stresului, ci și la înlăturarea durerilor articulare sau musculare). De asemenea, băile cu sare marină ajută foarte mult la relaxare, dar și la eliminarea toxinelor. Atenție! Băile care durează mai mult de jumătate de oră, devin o epuizare pentru organism, așadar nu trebuie să depășiți acest interval, întrucât baia va obosi mai mult decât vă va relaxa.
O metodă testată și foarte eficientă este aceea de a nu avea televizor în dormitor și de a nu urmări emisiuni TV înainte de culcare. Fără să vrem, informațiile transmise ne pătrund în minte și ne afectează somnul. Un pahar cu lapte călduț înainte de culcare este o altă metodă care ajută la dobândirea calmului și a liniștii (călduț, nu fierbinte; am întâlnit oameni care își ardeau gâtul cu lichide fierbinți, cu credința că în acest fel se vor vedea efecte mai intense). Dacă sunteți adepții muzicii, ascultați-o! Însă pentru a dormi bine și a vă odihni, muzica trebuie ascultată la un volum decent (când spun „decent” mă refer la a asculta în surdină, dar în niciun caz noaptea, ci doar înainte de culcare).
Știu, toată lumea are preocupări, griji sau chiar necazuri de-a dreptul grave care fac din nopți adevărate lupte ale gândurilor, însă trebuie să vă spun, din proprie experiență că totul este trecător în această viață și o stare de spirit mai bună, mai vioaie, un zâmbet sau poate o vorbă bună spusă chiar de tine, în oglindă, ajută foarte mult. Nu trebuie decât să vă regăsiți fărâma de optimism și, încet, încet, totul se rezolvă. În timpul zilei trebuie să faceți cât mai multă mișcare. Vă va ajuta nu doar să aveți parte de un somn liniștit pe timpul nopții, ci și să vă regăsiți starea de spirit; mișcarea este benefică nu doar pentru înlăturarea stărilor de somnolență, ci și de fortificare a mușchilor, de tonifiere a organismului. Cu alte cuvinte, cine vrea sănătate fizică și psihică, trebuie să facă mișcare. În plus efortul fizic va stimula organismul să producă endorfine, hormonul fericirii și să ne simțim mai bine.
Sfatul meu este să se recurgă la metodele naturale, înainte de a apela la medicamente de dormit, iar dacă, totuși, se impune această măsură, consultați un medic și nu le luați doar pentru că le ia și vecinul de la parter! Încercați să urmați în fiecare seară un ritual și să eliminați eventualii factori deranjanți, ca lumina improprie, pijamalele prea strâmte, păturile prea grele sau groase. Mâncați ușor, preferabil înainte de orele 19 și gândiți-vă la lucruri plăcute. Mult succes!
Foto: Monica Viericiu

Comentarii Facebook

comentarii

Leave A Reply