Semințele de susan mențin vitalitatea, alungă oboseala și stresul

1

Felicia Vanea, București
Dragi cititori,
Îmi place foarte mult să consum semințe de susan, le ador. Le mănânc crude sau amestecate cu miere, le adaug în iaurt, îmi fac chifteluțe cu crustă de susan, pui Shanghai, șnițel de pui în crustă de susan și fulgi de porumb, pâine de casă cu susan, pateuri cu susan, la salate cu multe legume proaspete îmi place să adaug susan, cu mult pătrunjel proaspăt.
Semințele de susan sunt folosite ca aliment integral. Sunt extrem de bogate în minerale, mai ales în zinc, magneziu și fier. În plus, adăugate în mâncare, conferă savoare chiar și celui mai simplu preparat culinar, în timp ce uleiul extras din ele se poate utiliza atât în salate, cât și în alte feluri de mâncare. Mențin vitalitatea, contribuind la alungarea oboselii și a stresului. În lungile marșuri ale soldaților romani spre diferitele colțuri ale Imperiului Roman, semințele de susan nu le lipseau niciodată din raniță. Făceau din ele un fel de piure, pe care îl asezonau cu chimion și îl ungeau pe pâine. Semințele de susan datează din anul 3.000 înaintea erei noastre fiind cultivate în Assyria, Irakul de astăzi; în India, susanul a fost cultivat încă de acum 4.000 de ani. În Occident, uleiul din semințe de susan este folosit și la fabricarea săpunurilor și a produselor cosmetice.
Anual, în lume se recoltează mai bine de 3 milioane de tone de semințe de susan, dintre care aproximativ 65% intră în producția de ulei. În prezent, cel mai mare cultivator de semințe de susan este China, urmată de India. Semințele de susan sunt renumite pentru conținutul unic de minerale (cupru, mangan, calciu, magneziu, fier, zinc și potasiu), dar și de vitamine (B, D, E și F).
Proprietățile antiinflamatoare ale susanului fac ca aceste semințe să fie recomandate persoanelor care suferă de artrită reumatoidă. La rândul său, manganul conținut în semințele de susan intervine în metabolismul grăsimilor și al carbohidraților, contribuind și la menținerea densității osoase. Semințele de susan sunt recomandate bolnavilor de osteoporoză.
Tensiunea arterială, insomniile, durerile de cap, constipația pot fi combătute destul de eficient cu ajutorul semințelor de susan, mai ales datorită conținutului lor bogat în magneziu. Consumate moderat, dar regulat, semințele de susan vor aduce organismului vostru aportul necesar de fibre. Din rândul acestora, se distinge lignanii, o componentă bioactivă (din grupul fibrelor) care ajută la reducerea colesterolului și a riscului de cancer de colon și prostată.
De asemenea, prin conținutul de acizi polinesaturați, susanul contribuie la sănătatea inimii. Susanul reprezintă și un leac pentru arsuri: semințe de susan se macină și pulberea rezultată se amestecă apoi cu apă, iar pasta obținută se aplică pe arsură. Se repetă de 2-3 ori acest procedeu, până se vindecă arsura. Semințele de susan conțin o cantitate mare de acid folic, foarte important pentru gravide, pentru prevenirea nașterii înainte de termen și diminuarea riscului de anomalii la făt, dar și pentru celelalte persoane, scăzând riscurile de boli de inimă sau de cancer de col uterin și îmbunătățind performanțele intelectuale.
Pentru nasul înfundat se folosește un amestec format din uleiuri de susan, fenicul, mentă sau scorțișoară. Se aplică doar câteva picături din acest amestec deasupra buzei superioare. Cu această combinație se poate masa și pieptul, dacă aveți dureri din cauza alergiilor. Nu-i așa că susanul este un prieten ajutător din natură pentru noi? I se mai spune și aurul alb. Folosiți-l!
Foto: Monica Viericiu

Comentarii Facebook

comentarii

Discussion1 Comment

  1. Pingback: Semintele de chia | Revista Practic idei

Leave A Reply