Pledoarie pentru salata verde

0

Geta Diaconu, Galați
Dragi cititori,
Majoritatea dintre noi o cunoaştem, am consumat-o şi consumăm cu plăcere această regină a curei de crudități. Avem și motive întemeiate. Este vorba despre salata verde (Lactuca sativa).
Cu ea începem primăvara acțiunea de revitalizare a organismului, prin vitaminizare şi remineralizare, dar se poate consuma foarte bine şi iarna. Salata verde creşte sub forma a 4 varietăți: salata căpățână, marula, salata de foi şi salata aurie. Ea este o plată euro-asiatică, al cărui strămoş a fost o specie de salată sălbatică numită Lactuca serriola. În funcție de soi, grad de maturitate şi condiții climatice, compoziția chimică a salatei poate fi următoarea: glucide 2,9 g, proteine 1 g, lipide 0,3 g – la 100 g de salată. Conține vitamina A 90 mg, vitamina B1 0,04 mg, vitamina B2 0,08 mg, vitamina PP 0,2 mg, vitamina C 50 mg, vitamina E2UI minerale: sodiu 5-6 mg, calciu 15-22 mg, potasiu 150-320 mg, magneziu 40 mg, fier 0,4-2 mg, fosfor 25-50 mg, sulf 18 mg, clor 70 mg. O sută de grame de salată furnizează organismului 22 de calorii.
Datorită conținutului de fibre alimentare fine şi cu o mare capacitate de reținere a apei, salata combate şi eventuala constipație de care suferiți. Şi pentru că tot am intrat în capitolul proprietăți terapeutice, enumăr acțiunea ape­ritivă (stimulând secrețiile sucurilor digestive şi favorizând digestia), calmarea inflamațiilor dureroase ale intestinelor, ficatului şi vezicii biliare. Salata şi sucul ei au efecte sedative şi calmante în palpitații, fiind uşor hipotensivă. Proprietățile diuretice ale salatei produc eliminarea uraților din litiaza urică, gută. Salata are acțiune emenagogă, favorizând reglarea ciclului menstruale. Salata are şi proprietăți antidiabetice, scăzând glicemia şi stimulând funcționarea pancreasului. La copii, înlătură hiperexcitabilitatea nervoasă şi visele urâte, asigurând un somn odihnitor.
Din punct de vedere culinar, salata de lăptuci se prepară, cum bine ştiți, din frunze proaspete, bine spălate şi din sosul pregătit din ulei, oțet sau zeamă de lămâie, sare, puțin zahăr şi mărar. Alte rețete prepară sosul cu smântână sau cu muştar, mai putem adăuga în salatieră felii de castraveți, pătrunjel, roşii, iar pentru completare (dar şi pentru mărirea numărului de calorii furnizate) ouă şi cartofi fierți, sub formă de rondele. Principalul este ca sosul să fie turnat peste salată numai când se serveşte la masă, pentru a se evita înmuierea rapidă a salatei. Supa de salată poate înlocui cu succes decoctul, recomandat de fitoterapie. Este o rețetă binecunoscută şi cuprinde, pe lângă salată, zarzavaturi pentru supă, orez, sare şi smântână. Piureul de salată verde se prepară în manieră clască, la fel ca și cel de spanac. O mențiune specială, pentru semințele de salată, din care se pregăteşte un decoct: o linguriță de semințe la o cană cu apă, cu proprietăți calmante în tusea spastică sau în astm. Să vă fie de leac!
Foto: arhiva Practic

Comentarii Facebook

comentarii

Leave A Reply