Binefacerile nucilor (II)

0

În sezonul rece, din alimentație nu ar trebui să lipsească nucile. Aceste fructe oleaginoase sunt alimente cu valori nutriționale și terapeutice speciale.
Găsești prima parte a articolului aici!
Uleiul de nucă poate fi folosit pentru îngrijirea părului și a pielii, dar și la gătit. Proteinele nucilor au peste 20 de aminoacizi, se asimilează mai ușor decât cele ale cărnii și laptelui datorită lizinei, unul din cei nouă aminoacizi esențiali (nu-i poate sintetiza corpul). Lizina, în combinație cu vitamina C, intervine în tratarea arteriosclerozei (îngroșarea arterelor). Lipsa lizinei în anotimpul rece determină dureri articulare și înroșirea încheieturilor. Lizina intervine și în absorbția calciului, cu efecte în buna funcționare a oaselor și articulațiilor. Arginina, un aminoacid din proteinele nucii, are grijă de sănătatea vaselor de sânge și crește imunitatea. Grăsimile protejează pielea de factorii externi agresivi din timpul iernii, dar și împotriva eczemelor și psoriazisului. Fibrele alimentare asigură sănătatea intestinelor, scad colesterolul, controlează glicemia, prevenind diabetul zaharat de tip 2.
Polifenolii, antioxidanți importanți, intervin în sănătatea cardiovasculară, tratarea cancerului, a ateriosclerozei și fac bine pielii și părului. Vitamina A este benefică vederii, pielii, dar și un puternic antioxidant împotriva radicalilor liberi. Vitamina E acționează împotriva radicalilor liberi care distrug hematiile, dar întărește și sistemul imunitar și sănătatea pielii. Conținutul bun de cupru combate anemia, reumatismul și artrozele. Cuprul limitează formarea radicalilor liberi, crește imunitatea și sănătatea arterelor. Calciul dă soliditate oaselor, îmbunătățește activitatea celulei musculare și nervoase. Manganul este bun și el pentru oase și articulații, dar intervine și în metabolismul glucidelor. Magneziul intervine în metabolismul proteinelor, lipidelor și glucidelor și în coagularea sângelui. Fierul participă la formarea hematiilor (gobule roșii) care transportă oxigenul și dioxidul de carbon. Zincul acționează și el împotriva radicalilor liberi și ajută ficatul în detoxifierea de alcool. Seleniul, antioxidant și el, este hepatoprotector și stimulează fertilitatea. Potasiul îmbunătățește activitatea cardiacă, iar iodul, bineînțeles, ajută în afecțiuni ale tiroidei.
Omega-3 și antioxidanții sunt benefice în lupta cu cancerul mamar și de prostată. Omega-3 scade colesterolul „rău” și trigliceridele, crescând colesterolul bun, plus că previne sau întârzie temuta boală Alzheimer. Fitosterolii sunt asemănători colesterolului și metabolizează colesterolul „rău” (LDL), crescându-l pe cel „bun” (HDL). Specialiștii au descoperit că un consum zilnic de 30 g menține un nivel bun al insulinei în cazul bolnavilor de diabet tip 2, deoarece vitamina B1 intervine în metabolismul glucidelor. Inozitolul, un zahăr (o pseudovitamină B7) are efecte benefice asupra ficatului. Consumul de nuci combate sterilitatea și impotența, îmbunătățește memoria prin conținutul de lecitină, combate depresia și stresul, iar datorită magneziului stimulează producerea de melatonină, tratând, astfel, insomnia (4-5 nuci cu două ore înainte de culcare asigură un somn liniștitor). Melatonina, „hormonul somnului”, derivă din serotonină, „hormonul fericirii”.
Frunzele tinere (recoltate în iunie), uscate cât mai rapid la umbră, amare și astringente, sunt folosite sub formă de infuzie (200-250 ml/zi) cu rol antidiareic, ușor hipotensiv și hipoglicemiant. Datorită proteinelor și grăsimilor, nucile conferă sațietate și împiedică tendința de a mânca mult; în plus, Omega-3 intervenind în metabolismul grăsimilor, ai avantaj în cura de slăbire. Fiertura de macerat din coajă de nucă verde ajută în afecțiuni gastrice și intestinale. Juglona este un pigment care colorează pielea și se găsește în coaja verde și frunze. Aceasta este o substanță inhibitoare pentru alte specii (în jurul nucului nu crește nimic). Frunzele puse în dulap alungă moliile. Cu fiertura de frunze și coji verzi se vopsea părul șaten sau blond în castaniu, dar și țesăturile.
Atenție! În timpul prăjirii, miezul pierde parțial vitamine și minerale. Orice tratament termic inactivează polifenolii. Nucile sparte se degradează, râncezesc (se amărăsc). Nu consumați mai mult de un pumn de miez pe zi, pentru că nucile sunt bogate în calorii (100 g=600 Kcal). Din cauza conținutului ridicat de iod și juglonă, nu se recomandă să stai sub nuc. Multă sănătate!
Text: profesor de biologie Petrea Chiru, Galați
Foto: www.pixabay.com

Comentarii Facebook

comentarii

Leave A Reply